Det finns en lära som dök upp här i Sverige runtomkring tidigt 80-tal som menade att Jesus också skulle ha dött andligen. Alltså, att det inte var färdigt och räckte med att Jesu kött och kropp offrades på korset, utan att han också fick fortsätta sin kamp i helvetet under några dagar och nätter tills det blev klart.
Jag har aldrig direkt diskuterat det här med dem som haft denna teologi utan endast hört och sett att den tydligen kom hit från USA och trosrörelsen over there. Den som grundade läran var tydligen en förkunnare som hette E. W. Kenyon som levde mellan 1800-talets andra hälft och in till nånstans till i mitten av 1900-talet. Det här gick då vidare till Kenneth Hagin som lämnade jordelivet år 2003 och till Kenneth Copeland som än idag lever men är nu runt 90 år. Två av Amerikanska förkunnare som drev denna teologi vidare.
Ulf Ekman var där en sväng och eventuellt några andra svenskar och påverkades och tog till sig av just det här och förde så med sig dessa tankegångar och speciellt böcker av Hagin därifrån, som i sin tur spreds via Livets Ord lite hit och dit i Sverige.
Ca 20 år senare och framåt tog dock tydligen Ulf Ekman själv helt avstånd från Jds-läran. Ulf och hans fru konverterade sen tyvärr till katolicismen kring år 2014 för att där kanske upptäcka nya spännande saker.
Det som ändå följde Ulfs avståndstagande var att också Livets Ord i Uppsala som församling och Trosrörelsens samfund, åtminstone i Sverige över lag också lämnade denna felaktiga lära, tack och lov!
När vi ändå är inne på det här med Jds-läran och villoläror i Sverige så en liten detalj!
Under 1800-talet växer faktiskt flera skumheter från USA fram, inte bara Jds-teologin utan också Jehovas vittnen, Mormonkyrkor och s.k. Sjundedags adventister.
Det gemensamma är med dessa är att nästan allihop har haft sina speciella profeter som sägs haft unika uppenbarelser av diverse änglar.
Finns det något samband undrar jag🤔, kanske?
Ok, då hoppar vi lite kort igen in på Jds-läran och vad som ganska snabbt ändå enkelt tar bort udden av denna felaktiga lära!
Det menas alltså tydligen inom Jds-teologin att Jesus efter sin kroppsliga död på korset skulle farit ner till självaste helvetets djupaste avgrund och där fortsatt att strida, lida och plågas av demoner och djävulen under tre dagar och tre nätter, för att först mot slutet av dessa dygn ha vunnit den fullkomliga segern och sedan av den Helige Ande blivit pånyttfödd, förstfödd och uppstånden från de döda.
Här blir det verkligen problem med den läran!
För det första så befinner sig varken djävulen, hans demoner eller onda änglar i helvetets eldsjö enligt Guds Ord, utan första gången i Bibeln vi kan se det här ske är någonstans vid harmagedons slutstrider och Jesu andra ankomst till olivberget ca 2000 år efter Jesu död, dvs vid skiftet mellan det sjätte och sjunde årtusendet från Adam räknat!
Där omkring står det första gången att någon kastas i eldsjön, och då är det "vilddjuret och den falske profeten".
Uppenbarelseboken 19:20
Och vilddjuret blev gripet tillsammans med den falske profeten som hade gjort tecken inför honom, genom vilka han hade förfört dem som tog vilddjurets märke och dem som tillbad dess bild. De kastades båda levande i den brinnande sjön som brinner med svavel.
Samma (vilddjur och falske profet) berättas det om här under.
Uppenbarelseboken 16:13
Och jag såg tre orena andar som liknade paddor komma ut ur drakens mun och ut ur vilddjurets mun och ut ur den falske profetens mun!
Människor hamnar inte i eldsjön eller helvetet förräns efter den yttersta domens dag, efter det att Jesus först har regerat över denna jord i tusen år som det står skrivet, så det här handlar förstås om fallna änglar.
Satan och hans fallna änglar sägs heller aldrig i Bibeln stryka omkring i varken dödsriket eller i helvetet bland människor för att plåga dem, och speciellt inte då för ca 2000 år sen då Jesus offrades på korset. Nej, det var enligt skriften först och främst till de döda människorna som tidigare levt och dött före Noa och syndafloden som Jesus gick och "kanske också" till alla dem som dött efter Noa men före Jesu första tid här på jorden. Det var inför människor i dödsrikets kamrar eller salar som han förkunnade sin eviga seger, han var absolut inte och plågades i helvetet eller Gehennas eldsjö!
1 Petr 3:18-20
För också Kristus led en gång för synder, rättfärdig för orättfärdiga, för att han skulle föra oss till Gud. Hans kropp blev dödad, men gjordes levande genom Anden, i vilken han också gick bort och proklamerade för andarna i fängelset, de som en gång i tiden var olydiga, den gången när Gud tålmodigt väntade i Noas dagar medan arken byggdes. I den blev några få, det vill säga åtta personer, frälsta genom vatten.
1 Petrus 4:6
Därför blev ju också evangelium predikat för de döda, för att de visserligen skulle bli dömda enligt människor i köttet, men leva enligt Gud i anden.
Och, sen har vi ytterligare ett tydligt argument emot Jds-teologin!
Jesus själv sa ju faktiskt inför sin död på korset att allt redan blev fullbordat när han alldeles strax efter gav upp andan!
Joh 19:30
Då nu Jesus hade tagit emot ättikan, sa han: Det är fullbordat. Och han böjde ner huvudet och gav upp andan.
Så, endast dessa två argumenttalar sitt tydliga språk om att Jds-läran helt och hållet är felaktig och bör kastas i soporna.